argl ksjhfjhos ihfg slkvfdčlos jhdflb nčvbhd
dsfg kjhčgbk sigfb čgdnbč shgč slkgjhnpčo
ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ
Програм припреме деце за школу представља систем активности и садржаја, као и посебних методичких поступака којима треба да се постигну интелектуална, социјална, емоционална и мотивациона готовост за оно што их очекује у школи, на развој сазнајних интересовања потребних за школски начин учења.
Развој говора
Негoвање говорне културе:
Циљеви:
- правилан изговор свих гласова матерњег језика
- фонематска перцепција
- запажање тема и ритма говора
Садржаји и активности:
- вежбе артикулације и дисања
- усавршавање дикције и изговора речи
- неговање интонационе изражајности говора
Богаћење дечјег речника и неговање граматички правилног говора:
Циљеви:
- познавање значења речи
- вербално изражавање према стандардима граматички правилног говора
- формирање речи које означавају множину
Садржаји и активности:
- проширивање дечјег искуства и појмова чији су називи речи
- богаћење дечјег речника
- усвајање назива за предмете, речи које означавају особине, квалитете, карактеристике и односе предмета
- усвајање речи којима се врше поређења у неком својству, неких фолклорних израза, пословица и брзалица уз разумевање значења речи
- преношење пасивног речника у активни
Вербално изражавање и комуникација
Циљеви:
- способност за коришћење језиком у дијалошком и монолошком облику комуницирања
- култура говорне комуникације
- познавање правила употребе језика
- способност активног учествовања на разне теме
Садржаји и активности:
- комуницирање у разним ситуацијама
- разговори на разне теме, о конкретним ситуацијама и протеклим догађајима, причама које су се деци допале, ТВ емисијама и позоришним комадима, играма и др.
- постављање питања и давања одговора на њих уз дискусије у којима се износе, образлажу и бране сопствени ставови
- договарање око заједничких акција
- комуницирање уз помоћ нацртаних порука и симбола, честитки, путем писама и телефона
- невербална комуникација
Монолошки говор и причање
Циљеви:
- способност препричавања причице, филма, позоришне представе и др.
- способност причања по сећању о својим искуствима и преживљавањима
- Способност сразмерно самосталног, садржајног, сликовитог, изражајног, логичког, граматички исправног, систематичног и целовитог причања
Садржаји и активности:
- поступци активне вербализације
- причање о предметима, појавама и призорима
- причање по серији слика
- препричавање прича уз помоћ очигледних средстава и без њих.
Упознавање са дечјом књижевношћу
Циљеви:
- способност слушања, разумевања, доживљавања и памћења онога што се чита и прича
- способност да се разликује главни јунак књижевног дела
- способност запажања и доживљавања звучности, ритмичности и сликовитости песничког говора
- трајно интересовање за књижевно стваралаштво
- стицање елементарних сазнања о позоришту и драмској уметности.
Садржаји и активности:
- упознавање са одабраним текстовима из народне и уметничке књижевности за децу
- разгледање и читање сликовница, књига за децу
- учење стихова и њихово изражајно рецитовање
- посматрање и учествовање у разним врстама драмског представљања књижевних дела
Говорне игре
Циљеви:
- познавање језичких игара
- способност повезивања уобичајено неповезаних појмова
- способност проналажења оригиналних решења
- способност доживљавања лепоте песничке речи
Садржаји и активности:
- игре гласовима и речима
- традиционалне језичке игре загонетања, надмудривања, питалице, доскочице, изокретаљке и др.
- уметање догађаја у познату причу
- игре римовања и стихотворства
Припрема за почетно читање и писање
Почетно читање
Циљеви:
- мотивисаност да се препознају графички симболи, знаци, поруке и обавештења, као и да се научи да чита
- припремљеност за учење читања захваљујући развоју фонематске перцепције
- вештина читања развијена до нивоа одређеног могућностима и интересовањима сваког појединог детета
Садржаји и активности:
- откривање корисности усвајања писменог говора на примерима
- препознавање натписа
- гласовна анализа речи
- разликовање самогласника од сугласника
- почетно читање у складу са дечјим могућностима
Почетно писање
Циљеви:
- представе о облику, боји, величини и положају у простору предмета, цртежа и знакова
- способност визуелног процењивања
- спретни и покретљиви рука, шака и прсти
- правилно седење и држање прибора за цртање
- сразмерно развијена фина моторика
Садржаји и активности:
- вежбе за разгибавање и опуштање руке и шаке
- правилно држање руке, прстију и положаја тела
- вежбе за развој фине моторике
Развој математичких појмова
Положаји
Циљеви:
- способност сагледавања простора у односу на сопствено тело
- способност сагледавања међусобног односа предмета у простору
- способност уочавања релација међу предметима
- способност распоређивања објеката према одређеном правилу
Садржаји и активности:
- истраживачке активности
- стављање у положаје и уочавање положаја тела
Кретање кроз простор
Циљеви:
- способност уочавања праваца кретања кроз простор
- способност предвиђања
- способност кретања предмета
- елементарна способност
Садржаји и активности:
- кретање ка, иза, преко, кроз, око, поред, испод,изнад, између, упоредо, укрстити се...
Поређење и процењивање
Циљеви:
- способност именовања појединих величина поређењем
- способност упоређивања величина на основу малих разлика
- разумевање на најелементарнијем нивоу
- основни појмови о мерењу вредности
Садржаји и активности:
- поређење по димензијама
- серијација по димензијама
- мерење условним мерама
Области, линије, тачке
Циљеви:
- способност обележавања простора линијама
- способност мењања гледишне тачке
- способност елементарне оријентације у простору
Садржаји и активности:
- дељење простора линијама
Облици
Циљеви:
- способност уочавања одређених геометријских предмета
- способност уочавања и разликовања геометријских облика
- способност уочавања и разликовања геометријских фигура
Садржаји и активности:
- уочавање облика
- цртање и моделовање геометријских облика
Образовање скупова
Циљеви:
- способност уочавања скупова
- елементарни појмови о пресеку скупова, уније скупова, подскуповима, измештању чланова скупа...
Садржаји и активности:
- пресек скупова, унија скупова, подскупови, измештање чланова скупа проверавање једнакобројности скупова придруживањем.
Бројање и скупови
Циљеви:
- способност бројања
- способност успостављања коресподенције
- способност бројања елемената скупова
- способност правилног коришћења математичких симбола
- овладавање рачунским операцијама
- способност решавања једноставних математичких проблема
Садржаји и активности:
- бројање унапред, уназад, од задатог броја,до задатог броја...
- одређивање бројности скупова пребројавањем
- коришћење симбола за једнако и неједнако
- изједначавање скупова према задатој бројности
- сабирање и одузимање у оквиру прве десетице
- уочавање облика цифара
- дељење већих скупова на мање
- појам пара
- новац и рачунање са новцем
- серијација и редни бројеви
Временско сазнање
Циљеви:
- способност да се уочава брзина протицања времена
- способност сналажења у времену на основу оријентира из свакодневног живота
- способност уочавања и реконструисања временског следа догађаја
- уочавање временских односа
Садржаји и активности:
- усмеравање деце на запажање трајања времена
- упућивање на праћење временских збивања
- праћење хронолошког следа догађаја
- оријентисање у времену према видним обележјима и временским интервалима, прво у садашњем времену, а затим и у протеклом и будућем
- посматрање, уочавање, праћење, бележење и сагледавање временских односа
- прављење породичног стабла
Физичко васпитање
Физички развој
Циљеви:
- здраво, физички добро и складно развијено дете
- упознавање сопственог тела, његовог изгледа и шеме
- развој латерализације
- одржавање нормалног стања апарата за кретање
- свестрани развој моторике
- развој психо-физичких способности
- развој равнотеже у статичким и динамичким положајима тела
- развијеност свих мишићних група
- оспособљеност за руковање предметима уз помоћ крупних мишићних група
- овладавање основним локомоторним и манипулационим покретима и усавршавање фине моторике
- јачање дисајне мускулатуре
- правилан развој нервног система
- припремљеност за услове живота и рада које дете очекује у школи
Садржаји и активности:
- активности којима се стиче слика о сопственој телесној шеми
- природни облици кретања са елементима атлетике
- елементарна гимнастика
- вежбе за развој појединих мишићних група
- игре
- плесне активности
Развој опажања
Циљеви:
- стицање богатог чулног искуства захваљујући коришћењу свих чула
- формиран флексибилан систем представа
- развој перцептивне способности
Садржаји и активности:
- вежбе којима се унапређује функција чулних органа
Јачање здравља и одржавање хигијене
Циљеви:
- развој здравствене културе ради очувања и јачања телесног и менталног здравља
- правилан раст и развој организма
- елементарна сазнања о функционисању органа
- стицање елементарних сазнања о здравственој култури
- најелементарнија сазнања о болестима и повредама
- познавање професија које се старају о здрављу људи
- правилан положај тела приликом седења,стајања, ходања и вршења одређених радњи
- познавање и придржавање правила личне уредности
- навика на правилан сан и одмор, правилну и умерену исхрану и регулисање тежине тела
Садржаји и активности:
- телесне активности чије се трајање и интензитет постепено повећавају
- свакодневни боравак и кретање на свежем ваздуху
- покретне игре
- активности којима се доприноси формирању правилног и лепог држања тела
- вежбе за еластичност кичменог стуба, развој свода стопала и учвршћивање коштано-везивног апарата
- нега тела и одржавање личне хигијене
- одржавање хигијене уста
- одржавање чистоће и уредности одеће, обуће и личних ствари
- ваздушне купке и вежбе дубљег и правилног дисања кроз нос
- правилан сан и одмор
- правилна исхрана
- мерење споствене тежине
- физичке активности
Упознавање природне и друштвене средине
Живи свет
Циљеви:
- разликовање живог од неживог
- познавање разноврсности животних облика и способност примене једноставних критеријума за њихову поделу
- елементарно познавање карактеристика појединих животних заједница ( у ливади, бари, реци, мору...)
Садржаји и активности:
- откривање и упознавање живог света
- упознавање представника најважнијих категорија живог света (међусобним сличностима и разликама)
- посматрање краткотрајних и дуготрајних процеса у живом свету
- скупљање узорака из природе и њихово класификовање према договореним критеријумима
Свет животиња
Циљеви:
- познавање карактеристичних облика понашања животиња
- познавање животних циклуса животиња: рађање, одрастање, размножавање и угинуће
- познавање начина кретања животиња и начина комуницирања
- детаљније познавање типичних представника животињског царства
- разликовање домаћих и дивљих животиња
- сазнања о кућним љубимцима и начинима бриге о њима
Садржаји и активности:
- посматрање животиња у њиховом амбијенту, сеоском домаћинству, зоо врту и др.
- уочавање специфичности у понашању неких животиња
- посматрање развојних циклуса у животињском свету
- посматрање човековог старања о домаћим животињама и уочавање користи које има од њих
Биљни свет
Циљеви:
- познавање изгледа и назива основних делова биљака
- посматрање животног циклуса биљака од семена до плода
- елементарно познавање животних заједница у којима расту поједине биљке
Садржај и активности:
- откривање карактеристичних својстава биљака (упознавање биљака својствених за крај у коме деца живе)
- прикупљање узорака препарираних биљака
- поређење биљака из природе и оних које узгаја човек
- промене биљака кроз годишња доба и разлике листопадног од зимзеленог дрвећа
Човек као припадник живог света
Циљеви:
- сазнање о човеку као природном бићу, познавање основних особина изгледа грађе човека,познавање унутрашњих органа и њихових физиолошких функција и полних разлика
- познавање услова за живот човека (ваздух,хигијена, заштита од хладноће и др.)
Садржаји и активности:
- поређење човека са осталим створењима (човек има ум и душу)
- упознавање фаза човековог развоја од зачећа, рођења и детињства до зрелости и старости
- разликовање повољних и неповољних услова за живот човека
- Човек као друштвено биће
- Циљеви:
- шире, сређеније, зрелије социјално искуство од оног што су деца стекла у породици
- познавање и разумевање друштвених дигађаја и односа у својој средини, схватање и усклађивање својих жеља и потреба са другим људима, спремност примања и давања, компромис, спремност за вербалну и невербалну комуникацију, способност за што самосталније решавање конфликата и спремност за праштање
- разумевање породичних и родбинских односа и веза
- свест о припадности култури и традицији свог народа и своје отаџбине.
Садржај и активности:
- поступци за упознавање нове средине и другова у вртићу, васпитача и других запослених
- друштвене игре и активности
- поступци који доводе до увиђања сличности и разлика са другом децом
- разговори на тему шта деца највише воле у вртићу, чега се боје, како се понашају према другима, с ким се најрадије играју, ко им је најбољи друг и сл.
- упознавање са основним правилима понашања у вртићу
- разговор о породици, посете деци у другим срединама (градској и сеоској).
Рад људи:
Циљеви:
- Оспособљавање деце да се у што већој мери брину о себи
- руковање техничким уређајима (апаратима, инструментима и др.) доступним деци
- доживљавање вредности, лепоте и смисла људског рада, јачање поверења у сопствене снаге детета
- вештина прављења најједноставнијих предмета и играчака од разних материјала
- познавање основних радних процеса, који се спроводе у предшколској установи и школи.
Садржаји и активности:
- поступци којима се деца осамостаљују у одевању, обувању, одржавању личне хигијене и реда у просторијама у којима бораве и сл.
- прављење најпростијих употребних предмета и поправка оштећених, на нивоу доступном деци
- учествовање у друштвеним акцијама од користи за средину.
Заштита животне средине:
Циљеви:
- сазнање о заједничким стаништима биљака и животиња
- спознаја улоге појединих биљака и животиња у животу човека
- сазнање о утицају отпадака на животни простор, загађењу воде, ваздуха, земљишта и о мерама за смањење и спречавање загађења
- значај и корист шума и начина да се оне штите и обнављају
- разрада еко-пароле „Мисли глобално ради локално“
Садржаји и активности:
- испитивање живог света: жбун, у потоку, бари, испод камена итд
- разматрање начина на које човек врши промене на планети
- уочавање главних загађивача вода, ваздуха и последице загађивања
- представљање правила понашања којима се штите шуме
- упознавање са локалним еко-проблемима
Материјални свет:
Циљеви:
- откривања особина неких материјала да не мењају количину са променом облика (вода у разним судовима)
- откривање разлика природних појава: сунца, ветра, ватре...
- откривање и разликовање разних врста материјала
- упознавање основних особина материјала: тврдоћа, савитљивост и др.
Елементарна сазнања о појавама које проучавају поједине науке:
- астрономија, географија, метеорологија, особине годишњих доба итд.
Садржаји и активности:
- слободно руковање стварима (у циљу упознавања својстава)
- стварање претпоставки и објашњења уочених појава
- уочавање узрочно-последичних веза у средини у којој се деца крећу
Саобраћајно васпитање:
Циљеви:
- знање кућне и адресе вртића и особине саобаћаја на путу кућа-вртић
- разлика тротоара, друма, шина
- упознавање разлога због којих је потребно пазити у саобраћају и поштовати саобраћајне прописе (саобраћајни знаци, семафор, раскрсница) и улога саобраћајног полицајца у регулисању саобраћаја
Садржаји и активности:
- увежбавање оријентације у простиру, слушне пажње
- упознавање боја, изгледа и значења неких саобраћајних знакова
- драматизација саобраћајних ситуација
- вежбање правила понашања при шетњи улицом и осамостаљење у саобраћају.
Ликовно васпитање:
Цртање
Циљеви:
- стицање искуства у представљању разних облика; маштовитост; способност изражавања пропорција и величина линијама и облицима; способност приказивања фигура људи, животиња и разних др. облика; способност декоративне примене линија.
Садржаји и активности:
- коришћење разних врста линија: посматрање облика и текстура предмета и представљање цртежима; сложенија композициона решења у приказивању линијом.
Сликање
Циљеви:
- осетљивост за боје, нијансе и интензитет боја, способност уочавања боја као особина објеката, богатство боја и облика, познавање основних сликарских материјала и техника.
Садржаји и активности:
- експериментисање бојама и начинима њиховог коришћења, бојење према одређеној теми, мешање боја и прављење комбинација, декоративно бојење на разним подлогама.
Пластично обликовање
Циљеви:
- смисао за обликовање и грађење волумена у простору од материјала који се спајају (нпр.кромпир и чачкалице); способност обликовања најједноставније декоративне керамике; прављење макета.
Садржаји и активности:
- обликовање уз помоћ теста, глине, пластелина, песка и др.; обликовање папира разних врста и разним техникама.
Естетско доживљавање и процењивање
Циљеви:
- сразмерно самостално и свесно уочавање боја, облика и њиховог склада, реда и мере, трагање за сопственим начинима хармоничног организовања облика у простору.
Садржаји и активности:
- украшавање амбијента предшколске установе; разговори о ликовним радовима деце; разговори о репродукцијама ликовних дела и традиционалног народног стваралаштва.
Музичко васпитање:
Слушање музике
- интересовање за музику, способност пажљивог слушања и доживљавања музике уз препуштање атмосфери коју ствара.
Садржаји и активности:
- слушање вокалних и инструменталних дела, нарочито дела за децу; слушање разних музичких жанрова.
Певање
- развој гласовних могућности деце; правилна дикција и артикулација текста; способност индивидуалног певања уз инструменталну пратњу; развој музикалности кроз певање.
Садржаји и активности:
- певање у оквиру музичких игара или музичих драматизација; јавна презентација научних текстова на свечаностима, приредбама и концертима.
Свирање
- оспособљавање за коришћење инструмената (Орфовог инструментарија); елементарно музичко описмењавање.
Плесне активности
- ритмичка прецизност, координација и култура покрета, њихов склад, лакоћа и слобода у изражавању музичког доживљаја; познавање могућности свог тела кроз изражавање плесним покретом (правилно држање, ходање, грациозност, склад..)
- плесне импровизације покретима који подразумевају представљање и подражавање ликова ситуација и радњи у одређеном ритму, народне и орске игре и плесови доступни деци.