ПРОГРАМ ПРЕДШКОЛСКОГ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА ДЕЦЕ ОД ТРИ ГОДИНЕ ДО УКЉУЧИВАЊА У ПРОГРАМ ПРИПРЕМЕ ЗА ШКОЛУ
Развој говора
Циљеви:
- правилан изговор свих гласова без обзира на положај у речима
- правилна дикција-јасно и разумљиво изговарање сваког гласа, речи, реченице
- запажање тема и ритма говора
- формирање речи које означавају множину, деминутив, аугментатив
- богаћење дечјег речника
- способност коришћења језика у дијалошком и монолошком облику комуницирања
- култура говорне комуникације
- способност слушања, памћења и препричавања причице, филма, позоришне представе, разликовања главног јунака
- способност причања, разумевања, доживљавања онога што се чита и прича као и својих искустава.
Задаци:
- обезбедити активностои у којима ће усмеравати дечју пажњу на чињеницу да се говор састоји од гласова, речи и реченица
- проширивати дечје искуство и појмове, увећавати лексички фонд и адекватно користити речи у говору
- одвикавати децу од коришћења не књижевних речи
- оспособљавати децу за причање, да своје мисли, намере, молбе изражавају тачно, јасно и да негују одговарајући стил говора
- неговати код деце интересовање и љубав према књизи, разгледању и читању сликовнице, дечје листове
- омогућити им учење стихова и изражајно рецитовање.
Развој математичких појмова
Циљеви:
- способност сагледавања међусобног односа предмета у простору и мењање овог односа у разним активностима
- способност распоређивања објеката према одређеном правилу
- способност вршења серијације
- способност уочавања одређених геометријских предмета
- способност уочавања скупова, бројања унапред
- способност сналажења у времену у свакодневном животу.
Задаци:
- стварати ситуације у којима ће деца моћи да сагледају међусобни однос предмета
- подстицати процес поређења предмета ради њиховог уређивања у низове
- користити природне ситуације из живота за упознавање и сналажење у времену
- формирати скупове
- предвидети активности у којима ће деца бити подстакнута да замишљају просторне односе
- организовати ситуацију у којима ће деца именовати геометријске облике и поредити их.
Физичко васпитање
Циљеви:
- здраво, физички добро и складно развијено дете
- упознавање сопственог тела
- развој моторике, овладавање простором кроз кретање у њему
- развој психо-физичких способности: брзине, окретности, издржљивости, снаге, прецизности и др.
- развијеност свих мишићних група
- усавршавање фине моторике
- јачање дисајне мускулатуре
- правилан развој нервног система
Задаци:
- стварати повољне услове за развој способности кретања
- изграђивати поверење у себе и своје физичке могућности
- развијати осећања сигурности у себе и независности у односу на одрасле
- навикавати децу да увек буду физички активна
- организовати покретне игре и шетње у природи
- неговати тело и одржавати личну хигијену.
Ликовно васпитање
Циљеви:
– стицање искуства у представљању разних облика у простору применом различитих врста линија
- подстицање маштовитости која се огледа у богатству детаља
- разликовање финеса у дебљини линије
- способност приказивања фигура и објеката са више детаља
- осетљивост за боје и њихове нијансе
- смисао и способност изражавања бојом
- познавање основних сликарских материјала и технике
- смисао за обликовање од разних материјала
- формирање критеријума за естетско доживљавање ликовних радова.
Задаци:
- мотивисати децу да приказују оно што замисле
- организовати ситуације у којима ће деца илустровати текстове
- проширивати дечје искуство о бојама, нијансама, тоновима
- мотивисати децу да покривају бојом мање и веће површине
- мешати боје ради откривања комбинација и нијанси
- омогућити обликовање од разних материјала
- украшавати амбијенте установе дечјим радовима
- разговарати о радовима деце.
Упознавање природне и друштвене средине
Циљеви:
- откривање и упознавање живог света
- разликовање живог од неживог и уочавање основних својстава живих бића и животних процеса
- уочавање и тумачење неких природних појава
- скупљање узорака из природе
- разликовање домаћих и дивљих животиња и њихових начина кретања
- познавање основних делова биљке
- сазнање о човеку, спољашња и унутрашња грађа
- упознавање неких основних радних процеса
- упознавање са утицајем човека на животну средину и последицама
- упознавање са врстама саобраћаја, саобраћајним знацима и улогом саобраћајног полицајца
Задаци:
- на елементарном нивоу разликовати живу од неживе природе
- организовати активности, посматрати и уочавати кроз игру промене и процесе који се одигравају у биљном и животињском свету као и неприродним појавама
- стварати ситуације за осамостаљивање детета
- организовати посете установама и одређеним радним занимањима
- уочавати промене у природи и загађиваче животне средине.
Музичко васпитање
Циљеви:
- елементарно познавање музике и инересовање за исту
- способност пажљивог слушања и доживљавања
- развој гласовног апарата и владање гласом приликом певања
- музичко описмењавање – кретање уз музику или инструмент који се свира.
Задаци:
- обезбедити повољне услове за слушање музике
- задовољавати дечје музичке жеље
- подстицати жељу за певањем индивидуално и хорски
- бринути о јачини, висини и начину певања
- подстицати децу да користе разне предмете као инструменте и правити једноставне инструменте.
Сарадња са друштвеном средином
Циљеви:
- да се што већи број деце обухвати предшколским програмом и најразноврснијим облицима предшколског васпитања и образовања
- да се задовоље дечје потребе у складу са могућностима локалне заједнице
- да се усавршавају основне и пратеће делатности у установи којој локална заједница обезбеђује повољне услове за деловање
- укључити децу у пригодне прославе.
Задаци:
- организовати пригодне програме за одговарајуће дечје празнике
- организовати посете установама
- омогућити локалним медијима посету и праћење активности
- организовати позоришне представе за децу.
Сарадња са породицом
Циљеви:
- укључивање у планирање и реализацију догађања у установи
- упознавање са савременим сазнањима о развоју, васпитању и образовању деце до којих се дошло у педагогији, психологији и сл.
- развијати поверење међусобно уважавање и подржавање и спремност за сарадњу
- сарадњу установе и породице одвијати плански и систематски током читаве године
Задаци:
- услове установе учинити сличним породичним, а врата што више отворити за родитеље
- упознати породичне услове, васпитне ставове родитеља и ставове родитеља према установи
- организовати заједничке активности родитеља и деце
- помоћи деци да се осете прихваћеним и безбедним у новој средини и др.
Теме које ће се на месечним нивоима реализовати у овим узрасним групама: „Добро дошла драга децо“ (хајде да се дружимо, мој вртић, другарство, баш је лепо бити чист); „Стиже, стиже јесен“ (на почетку јесени, дечја недеља, јесен на њиви, јесење време…); „Јесен свуда око нас“ (јесења слика, јесен у шуми, птице у јесен, животиње у јесен…); „Ја волим…“ (волим лик из…, волим долазак зиме, Нова година, деда Мраз…); „Зима, зима е па шта је“ (били су празници, зима, зима е па шта је, зимске игре и радости, вируси, прехладе…); „Волим да знам“ (занимања људи, кад порастем бићу, здрава храна здрави ми, где су птице ове зиме… ); „У марту“ (мамин празник, моја кућа моја породица, пролеће долази…); „Април и његове боје“ (весници пролећа, животињски свет, пролеће на њиви, у повртној башти…); „Деца и мај“ (рано воће и поврће, делови биљке, делови тела, златна ливада…); „Путујемо…“ (врсте саобраћаја, деца у саобраћају, занимања људи, ближи се лето…).
У установи је организован рад по радним собама а по узрасним групама тако да се и материјали и опрема прилагођавају и простору и узрасној групи.