Предшколска установа

ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ

Програм припреме деце за школу представља систем активности и садржаја, као и посебних методичких поступака којима треба да се постигну интелектуална, социјална, емоционална и мотивациона готовост за оно што их очекује у школи, на развој сазнајних интересовања потребних за школски начин учења.

Развој говора

Негoвање говорне културе:

 Циљеви:

  • правилан изговор свих гласова матерњег језика
  • фонематска перцепција
  • запажање тема и ритма говора

Садржаји и активности:

  • вежбе артикулације и дисања
  • усавршавање дикције и изговора речи
  • неговање интонационе изражајности говора

Богаћење дечјег речника и неговање граматички правилног говора:

 Циљеви:

  • познавање значења речи
  • вербално изражавање према стандардима граматички правилног говора
  • формирање речи које означавају множину

Садржаји и активности:

  • проширивање дечјег искуства и појмова чији су називи речи
  • богаћење дечјег речника
  • усвајање назива за предмете, речи које означавају особине, квалитете, карактеристике и односе предмета
  • усвајање речи којима се врше поређења у неком својству, неких фолклорних израза, пословица и брзалица уз разумевање значења речи
  • преношење пасивног речника у активни

Вербално изражавање и комуникација

 Циљеви:

  • способност за коришћење језиком у дијалошком и монолошком облику комуницирања
  • култура говорне комуникације
  • познавање правила употребе језика
  • способност активног учествовања на разне теме

Садржаји и активности:

  • комуницирање у разним ситуацијама
  • разговори на разне теме, о конкретним ситуацијама и протеклим догађајима, причама које су се деци допале, ТВ емисијама и позоришним комадима, играма и др.
  • постављање питања и давања одговора на њих уз дискусије у којима се износе, образлажу и бране сопствени ставови
  • договарање око заједничких акција
  • комуницирање уз помоћ нацртаних порука и симбола, честитки, путем писама и телефона
  • невербална комуникација

Монолошки говор и причање

Циљеви:

  • способност препричавања причице, филма, позоришне представе и др.
  • способност причања по сећању о својим искуствима и преживљавањима
  • Способност сразмерно самосталног, садржајног, сликовитог, изражајног, логичког, граматички исправног, систематичног и целовитог причања

Садржаји и активности:

  • поступци активне вербализације
  • причање о предметима, појавама и призорима
  • причање по серији слика
  • препричавање прича уз помоћ очигледних средстава и без њих.

Упознавање са дечјом књижевношћу

Циљеви:

  • способност слушања, разумевања, доживљавања и памћења онога што се чита и прича
  • способност да се разликује главни јунак књижевног дела
  • способност запажања и доживљавања звучности, ритмичности и сликовитости песничког говора
  • трајно интересовање за књижевно стваралаштво
  • стицање елементарних сазнања о позоришту и драмској уметности.

Садржаји и активности:

  • упознавање са одабраним текстовима из народне и уметничке књижевности за децу
  • разгледање и читање сликовница, књига за децу
  • учење стихова и њихово изражајно рецитовање
  • посматрање и учествовање у разним врстама драмског представљања књижевних дела

Говорне игре

 Циљеви:

  • познавање језичких игара
  • способност повезивања уобичајено неповезаних појмова
  • способност проналажења оригиналних решења
  • способност доживљавања лепоте песничке речи

Садржаји и активности:

  • игре гласовима и речима
  • традиционалне језичке игре загонетања, надмудривања, питалице, доскочице, изокретаљке и др.
  • уметање догађаја у познату причу
  • игре римовања и стихотворства

Припрема за почетно читање и писање

Почетно читање

Циљеви:

  • мотивисаност да се препознају графички симболи, знаци, поруке и обавештења, као и да се научи да чита
  • припремљеност за учење читања захваљујући развоју фонематске перцепције
  • вештина читања развијена до нивоа одређеног могућностима и интересовањима сваког појединог детета

Садржаји и активности:

  • откривање корисности усвајања писменог говора на примерима
  • препознавање натписа
  • гласовна анализа речи
  • разликовање самогласника од сугласника
  • почетно читање у складу са дечјим могућностима

Почетно писање

Циљеви:

  • представе о облику, боји, величини и положају у простору предмета, цртежа и знакова
  • способност визуелног процењивања
  • спретни и покретљиви рука, шака и прсти
  • правилно седење и држање прибора за цртање
  • сразмерно развијена фина моторика

Садржаји и активности:

  • вежбе за разгибавање и опуштање руке и шаке
  • правилно држање руке, прстију и положаја тела
  • вежбе за развој фине моторике

Развој математичких појмова

Положаји

Циљеви:

  • способност сагледавања простора у односу на сопствено тело
  • способност сагледавања међусобног односа предмета у простору
  • способност уочавања релација међу предметима
  • способност распоређивања објеката према одређеном правилу

Садржаји и активности:

  • истраживачке активности
  • стављање у положаје и уочавање положаја тела

Кретање кроз простор

Циљеви:

  • способност уочавања праваца кретања кроз простор
  • способност предвиђања
  • способност кретања предмета
  • елементарна способност

Садржаји и активности:

  • кретање ка, иза, преко, кроз, око, поред, испод,изнад, између, упоредо, укрстити се…

Поређење и процењивање

Циљеви:

  • способност именовања појединих величина поређењем
  • способност упоређивања величина на основу малих разлика
  • разумевање на најелементарнијем нивоу
  • основни појмови о мерењу вредности

Садржаји и активности:

  • поређење по димензијама
  • серијација по димензијама
  • мерење условним мерама

Области, линије, тачке

Циљеви:

  • способност обележавања простора линијама
  • способност мењања гледишне тачке
  • способност елементарне оријентације у простору

Садржаји и активности:

  • дељење простора линијама

Облици

Циљеви:

  • способност уочавања одређених геометријских предмета
  • способност уочавања и разликовања геометријских облика
  • способност уочавања и разликовања геометријских фигура

Садржаји и активности:

  • уочавање облика
  • цртање и моделовање геометријских облика

Образовање скупова

Циљеви:

  • способност уочавања скупова
  • елементарни појмови о пресеку скупова, уније скупова, подскуповима, измештању чланова скупа…

Садржаји и активности:

  • пресек скупова, унија скупова, подскупови, измештање чланова скупа проверавање једнакобројности скупова придруживањем.

Бројање и скупови

Циљеви:

  • способност бројања
  • способност успостављања коресподенције
  • способност бројања елемената скупова
  • способност правилног коришћења математичких симбола
  • овладавање рачунским операцијама
  • способност решавања једноставних математичких проблема

Садржаји и активности:

  • бројање унапред, уназад, од задатог броја,до задатог броја…
  • одређивање бројности скупова пребројавањем
  • коришћење симбола за једнако и неједнако
  • изједначавање скупова према задатој бројности
  • сабирање и одузимање у оквиру прве десетице
  • уочавање облика цифара
  • дељење већих скупова на мање
  • појам пара
  • новац и рачунање са новцем
  • серијација и редни бројеви

Временско сазнање

Циљеви:

  • способност да се уочава брзина протицања времена
  • способност сналажења у времену на основу оријентира из свакодневног живота
  • способност уочавања и реконструисања временског следа догађаја
  • уочавање временских односа

Садржаји и активности:

  • усмеравање деце на запажање трајања времена
  • упућивање на праћење временских збивања
  • праћење хронолошког следа догађаја
  • оријентисање у времену према видним обележјима и временским интервалима, прво у садашњем времену, а затим и у протеклом и будућем
  • посматрање, уочавање, праћење, бележење и сагледавање временских односа
  • прављење породичног стабла

Физичко васпитање

Физички развој

Циљеви:

  • здраво, физички добро и складно развијено дете
  • упознавање сопственог тела, његовог изгледа и шеме
  • развој латерализације
  • одржавање нормалног стања апарата за кретање
  • свестрани развој моторике
  • развој психо-физичких способности
  • развој равнотеже у статичким и динамичким положајима тела
  • развијеност свих мишићних група
  • оспособљеност за руковање предметима уз помоћ крупних мишићних група
  • овладавање основним локомоторним и манипулационим покретима и усавршавање фине моторике
  • јачање дисајне мускулатуре
  • правилан развој нервног система
  • припремљеност за услове живота и рада које дете очекује у школи

Садржаји и активности:

  • активности којима се стиче слика о сопственој телесној шеми
  • природни облици кретања са елементима атлетике
  • елементарна гимнастика
  • вежбе за развој појединих мишићних група
  • игре
  • плесне активности

Развој опажања

Циљеви:

  • стицање богатог чулног искуства захваљујући коришћењу свих чула
  • формиран флексибилан систем представа
  • развој перцептивне способности

Садржаји и активности:

  • вежбе којима се унапређује функција чулних органа

Јачање здравља и одржавање хигијене

Циљеви:

  • развој здравствене културе ради очувања и јачања телесног и менталног здравља
  • правилан раст и развој организма
  • елементарна сазнања о функционисању органа
  • стицање елементарних сазнања о здравственој култури
  • најелементарнија сазнања о болестима и повредама
  • познавање професија које се старају о здрављу људи
  • правилан положај тела приликом седења,стајања, ходања и вршења одређених радњи
  • познавање и придржавање правила личне уредности
  • навика на правилан сан и одмор, правилну и умерену исхрану и регулисање тежине тела

Садржаји и активности:

  • телесне активности чије се трајање и интензитет постепено повећавају
  • свакодневни боравак и кретање на свежем ваздуху
  • покретне игре
  • активности којима се доприноси формирању правилног и лепог држања тела
  • вежбе за еластичност кичменог стуба, развој свода стопала и учвршћивање коштано-везивног апарата
  • нега тела и одржавање личне хигијене
  • одржавање хигијене уста
  • одржавање чистоће и уредности одеће, обуће и личних ствари
  • ваздушне купке и вежбе дубљег и правилног дисања кроз нос
  • правилан сан и одмор
  • правилна исхрана
  • мерење споствене тежине
  • физичке активности

Упознавање природне и друштвене средине

 Живи свет

Циљеви:

  • разликовање живог од  неживог
  • познавање разноврсности животних облика и способност примене једноставних критеријума за њихову поделу
  • елементарно познавање карактеристика појединих животних заједница ( у ливади, бари, реци, мору…)

Садржаји и активности:

  • откривање и упознавање живог света
  • упознавање представника најважнијих категорија живог света (међусобним сличностима и разликама)
  • посматрање краткотрајних и дуготрајних процеса у живом свету
  • скупљање узорака из природе и њихово класификовање према договореним критеријумима

Свет животиња

Циљеви:

  • познавање карактеристичних облика понашања животиња
  • познавање животних циклуса животиња: рађање, одрастање, размножавање и угинуће
  • познавање начина кретања животиња и начина комуницирања
  • детаљније познавање типичних представника животињског царства
  • разликовање домаћих и дивљих животиња
  • сазнања о кућним љубимцима и начинима бриге о њима

Садржаји и активности:

  • посматрање животиња у њиховом амбијенту, сеоском домаћинству, зоо врту и др.
  • уочавање специфичности у понашању  неких животиња
  • посматрање развојних циклуса у животињском свету
  • посматрање човековог старања о домаћим животињама и уочавање користи које има од њих

Биљни свет

Циљеви:

  • познавање изгледа и назива основних делова биљака
  • посматрање животног циклуса биљака од семена до плода
  • елементарно познавање животних заједница у којима расту поједине биљке

Садржај и активности:

  • откривање карактеристичних својстава биљака (упознавање биљака својствених за крај у коме деца живе)
  • прикупљање узорака препарираних биљака
  • поређење биљака из природе и оних које узгаја човек
  • промене биљака кроз годишња доба и разлике листопадног од зимзеленог дрвећа

Човек као припадник живог света

Циљеви:

  • сазнање о човеку као природном бићу, познавање основних особина изгледа грађе човека,познавање унутрашњих органа и њихових физиолошких функција и полних разлика
  • познавање услова за живот човека (ваздух,хигијена, заштита од хладноће и др.)

Садржаји и активности:

  • поређење човека са осталим створењима (човек има ум и душу)
  • упознавање фаза човековог развоја од зачећа, рођења и детињства до зрелости и старости
  • разликовање повољних и неповољних услова за живот човека
  • Човек као друштвено биће
  • Циљеви:
  • шире, сређеније, зрелије социјално искуство од оног што су деца стекла у породици
  • познавање и разумевање друштвених дигађаја  и односа у својој средини, схватање и усклађивање својих жеља и потреба са другим људима, спремност примања и давања, компромис, спремност за вербалну и невербалну комуникацију, способност за што самосталније решавање конфликата и спремност за праштање
  • разумевање породичних и родбинских односа и веза
  • свест о припадности  култури и традицији свог народа и своје отаџбине.

Садржај и активности:

  • поступци за упознавање нове средине и другова у вртићу, васпитача и других запослених
  • друштвене игре и активности
  • поступци који доводе до увиђања сличности и разлика са другом децом
  • разговори на тему шта деца највише воле у вртићу, чега се боје, како се понашају према другима, с ким се најрадије играју, ко им је најбољи друг и сл.
  • упознавање са основним правилима понашања у вртићу
  • разговор о породици, посете деци у другим срединама (градској и сеоској).

Рад људи:

Циљеви:

  • Оспособљавање деце да се у што већој мери брину о себи
  • руковање техничким уређајима (апаратима, инструментима и др.) доступним деци
  • доживљавање вредности, лепоте и смисла људског рада, јачање поверења у сопствене снаге детета
  • вештина прављења најједноставнијих предмета и играчака од разних материјала
  • познавање основних радних процеса, који се спроводе у предшколској установи и школи.

Садржаји и активности:

  • поступци којима се деца осамостаљују у одевању, обувању, одржавању личне хигијене и реда у просторијама у којима бораве и сл.
  • прављење најпростијих употребних предмета и поправка оштећених, на нивоу доступном деци
  • учествовање у друштвеним акцијама од користи за средину.

Заштита животне средине:

Циљеви:

  • сазнање о заједничким стаништима биљака и животиња
  • спознаја улоге појединих биљака и животиња у животу човека
  • сазнање о утицају отпадака на животни простор, загађењу воде, ваздуха, земљишта и о мерама за смањење и спречавање загађења
  • значај и корист шума и начина да се оне штите и обнављају
  • разрада еко-пароле „Мисли глобално ради локално“

Садржаји и активности:

  • испитивање живог света: жбун, у потоку, бари, испод камена итд
  • разматрање начина на које човек врши промене на планети
  • уочавање главних загађивача вода, ваздуха и последице загађивања
  • представљање правила понашања којима се штите шуме
  • упознавање са локалним еко-проблемима

Материјални свет:

Циљеви:

  • откривања особина неких материјала да не мењају количину са променом облика (вода у разним судовима)
  • откривање разлика природних појава: сунца, ветра, ватре…
  • откривање и разликовање разних врста материјала
  • упознавање основних особина материјала: тврдоћа, савитљивост и др.

Елементарна сазнања о појавама које проучавају поједине науке:

  • астрономија, географија, метеорологија, особине годишњих доба итд.

Садржаји и активности:

  • слободно руковање стварима (у циљу упознавања својстава)
  • стварање претпоставки и објашњења уочених појава
  • уочавање узрочно-последичних веза у средини у којој се деца крећу

Саобраћајно васпитање:

Циљеви:

  • знање кућне и адресе вртића и особине саобаћаја на путу кућа-вртић
  • разлика тротоара, друма, шина
  • упознавање разлога због којих је потребно пазити у саобраћају и поштовати саобраћајне прописе (саобраћајни знаци, семафор, раскрсница) и улога саобраћајног полицајца у регулисању саобраћаја

Садржаји и активности:

  • увежбавање оријентације у простиру, слушне пажње
  • упознавање боја, изгледа и значења неких саобраћајних знакова
  • драматизација саобраћајних ситуација
  • вежбање правила понашања при шетњи улицом и осамостаљење у саобраћају.

Ликовно васпитање:

Цртање

Циљеви:

  • стицање искуства у представљању разних облика; маштовитост; способност изражавања пропорција и величина линијама и облицима; способност приказивања фигура људи, животиња и разних др. облика; способност декоративне примене линија.

Садржаји и активности:

  • коришћење разних врста линија: посматрање облика и текстура предмета и представљање цртежима; сложенија композициона решења у приказивању линијом.

Сликање

Циљеви:

  • осетљивост за боје, нијансе и интензитет боја, способност уочавања боја као особина објеката, богатство боја и облика, познавање основних сликарских материјала и техника.

Садржаји и активности:

  • експериментисање бојама и начинима њиховог коришћења, бојење према одређеној теми, мешање боја и прављење комбинација, декоративно бојење на разним подлогама.

Пластично обликовање

Циљеви:

  • смисао за обликовање и грађење волумена у простору од материјала који се спајају (нпр.кромпир и чачкалице); способност обликовања најједноставније декоративне керамике; прављење макета.

Садржаји и активности:

  • обликовање уз помоћ теста, глине, пластелина, песка и др.; обликовање папира разних врста и разним техникама.

Естетско доживљавање и процењивање

Циљеви:

  • сразмерно самостално и свесно уочавање боја, облика и њиховог склада, реда и мере, трагање за сопственим начинима хармоничног организовања облика у простору.

Садржаји и активности:

  • украшавање амбијента предшколске установе; разговори о ликовним радовима деце; разговори о репродукцијама ликовних дела и традиционалног народног стваралаштва.

Музичко васпитање:

Слушање музике

  • интересовање за музику, способност пажљивог слушања и доживљавања музике уз препуштање атмосфери коју ствара.

Садржаји и активности:

  • слушање вокалних и инструменталних дела, нарочито дела за децу; слушање разних музичких жанрова.

Певање

  • развој гласовних могућности деце; правилна дикција и артикулација текста; способност индивидуалног певања уз инструменталну пратњу; развој музикалности кроз певање.

Садржаји и активности:

  • певање у оквиру музичких игара или музичих драматизација; јавна презентација научних текстова на свечаностима, приредбама и концертима.

Свирање

  • оспособљавање за коришћење инструмената (Орфовог инструментарија); елементарно музичко описмењавање.

Плесне активности

  • ритмичка прецизност, координација и култура покрета, њихов склад, лакоћа и слобода у изражавању музичког доживљаја; познавање могућности свог тела кроз изражавање плесним покретом (правилно држање, ходање, грациозност, склад..)
  • плесне импровизације покретима који подразумевају представљање и подражавање ликова ситуација и радњи у одређеном ритму, народне и орске игре и плесови доступни деци.